Logo Prosper Klinieken

Terug naar vorige pagina

"Prosper groeit"

17 augustus 2022

Prosper behoort tot de koplopers in prostaatkankeroperaties in Nederland. Vonden er in 2020 nog 307 robot gestuurde prostaatoperaties plaats, in 2021 waren dit er 420. Voor 2022 zijn er 460 geraamd. En die stijging zet zich voort. CWZ en Prosper-uroloog dr. Jean-Paul van Basten legt uit wat de verschillende redenen zijn die tot de groei leiden.

Dankt Prosper de groei aan een toename van diagnoses?
Dat zou je kunnen denken maar dat is niet het geval. Er wordt niet méér gescreend en het landelijke aantal operaties is hoegenaamd gelijk gebleven. Er zijn dus andere redenen voor de groei van Prosper.

Ligt het aan de kracht van de samenwerking?
Dat is inderdaad één van de oorzaken. Sinds 2013 zijn we al een netwerk-centrum. Daarmee bedoel ik dat we niet uitgaan van concurrentie maar van samenwerken. Daardoor zijn we in staat zijn om erg veel kennis en kunde te bundelen. We leren meer. Het houdt ons scherp. En we bereiken meer.

Onze oncologische en functionele uitkomstresultaten zijn vergelijkbaar met andere topcentra in Europa. Ook onze samenwerking met partners in de regio (zoals Maxima Medisch Centrum en Andros Clinics) zorgt voor toename van het aantal operaties. Daarnaast doen we samen met Andros Clinics wetenschappelijk onderzoek naar precisie diagnostiek.

Netwerk centrum

Wat merkt de patiënt van de samenwerking?
Behalve dat we meer kwaliteit kunnen bieden, is het ook direct voelbaar voor de patiënt. Als er prostaatkanker bij je geconstateerd is en een operatie is noodzakelijk, dan ga je natuurlijk door een vervreemdend proces. Wat staat je te wachten? Hoe zal het gaan? Het is dan heel erg fijn als je door je eigen vertrouwde uroloog geopereerd wordt en ook na de operatie bij hem of haar onder behandeling blijft. In het eigen ziekenhuis. Alleen de operatie vindt plaats op de locatie CWZ in Nijmegen. We doen er sowieso alles aan om patiënten het gevoel te geven dat zij in vertrouwde handen zijn.

Hoe ervaren patiënten de menselijke kant van de behandeling?
Mensen die bij ons behandeld zijn of worden, zijn heel tevreden. En zij vertellen het door. Dat draagt enorm bij aan de naamsbekendheid. Wat daar ook aan bijdraagt is dat we op ZorgkaartNederland zeer goed beoordeeld worden door patiënten. ZorgkaartNederland is een website van Patiënten Federatie Nederland en de grootste ervaringswebsite voor de Nederlandse gezondheidszorg. Mensen delen hier hun ervaringen binnen de zorg met elkaar.

Je bent eerst mens en dan pas ‘patiënt’

Je bent formeel dan wel een ‘patiënt’, maar wij zien je vooral als mens, als naaste. Er wordt écht naar je geluisterd en we stemmen alles af op de persoonlijke wensen en behoeften. Dat kan soms ook betekenen dat een operatie niet dé oplossing blijkt te zijn. Een robotoperatie is door kleine gaatjes is, minder heftig en de resultaten zijn beter. Maar het blijft toch een grote ingreep. Dat moet wel in verhouding staan met de mate van levensbedreiging en levensverwachting. Soms is überhaupt niet behandelen beter of zijn andere oplossingen effectiever. Dat noemen we dan ‘zinnige zorg’. En dat bespreken we van mens tot mens want de wens van de patiënt is een belangrijk uitgangspunt.

Prosper

Is de samenwerking binnen het team ook een succesfactor?
We komen als urologen, kwaliteitsmanager en wetenschappelijk onderzoekers wekelijks bij elkaar om patiënten te bespreken. We houden elkaar scherp. En we geloven allemaal in de menselijke benadering en in ‘Groot denken en Klein Doen’. Bovendien zijn we een leuk en hecht team. Dat voelen patiënten ook.